zaterdag 26 november 2016

Wantjes met halve vingers



Ik heb ondertussen al veel wantjes gebreid.
Maar steeds de veilige weg gekozen, zonder vingers.
Nu toe aan de vingers.
Een patroon gevonden op Knitty.com.
Knucks heet het patroon.

Hier wordt begonnen met de vingers.
Zijn ze lang genoeg, apart op een naald zetten.
Zo brei je eerst al de vingers.
Daarna samenvoegen en met de hand verder breien.
Nog wat later wordt ook de duim erbij gevoegd.
Ik heb om de naald geminderd bij de duim en niet
zoals in patroon staat om de 2 naalden.
De duim zou dan veel te hoog worden.

In de voorraad had ik een grijs gesponnen wolletje liggen.
Leek me leuk om te combineren met een knalkleurtje.
Even wat wol in een verfbadje en spinnen maar.



De vingertjes waren zo gebreid.
Met zo'n 10 cm garen eraan om later
eventuele gaatjes bij de aanzet dicht te mazen.


Om de wol maar gelijk op te breien
2 tegelijk op de naald en boord breien tot de wol op is.



Met een toer paars in het boord.



Klaar.


Ondertussen rolde er ook nog een shawl van de naalden.
Een Gail in mohair.
Ik blijf deze leuk vinden om te breien, zeker in mohair.
Deze keer Kid silk van Drops.
3,5 bol gebruikt op naald 5 mm gebreid.



5 opmerkingen:

  1. Truien en sokken top-down gebreid ken ik al, maar deze handschoentjes top-down zijn nieuw voor me. Wat leuk, ik ga zo zeker even kijken op de link.
    Maar eerst krijg je nog complimenten van me voor wéér een prachtige zelfgekleurde wol en voor een juweel van een omslagdoek. Schitterend!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke handschoentjes, en de uitdaging om ze top-down te breien is écht wat voor jou ;o)! En die sjaal, wat een juweeltje!! Is dat dezelfde als ik van je gekocht heb, en nu zelf ook aan het breien ben? Groetjes weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie handschoentje knap met vingers erin lijkt me zo'n gepriegel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alsof het zo maar van je breinaald glijdt ...
    Wat een mooie handschoenen maakte je en voor de sjaal heb ik diep ontzag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Riet, ik ben bezig aan het eerste paar zonder vingers maar met een DUIM....en nu denk ik, nooooit vingertjes......een duim is me meer dan genoeg dat gekriebel met 17 steken.

    BeantwoordenVerwijderen