dinsdag 13 oktober 2015

Wol verven met levensmiddelenkleurstof


Een experimentje met levensmiddelenkleurstof.
Ik vond de flesjes bij Xenos en heb maar wat geprobeerd.

Wol eerst in water met een scheutje azijn laten weken.



Een theelepel kleurstof met water en wat azijn mengen.
In een ovenschaal de wol gelegd en hierover
het kleurmengsel gegoten.
Daarna in de magnetron. 2 x een minuut of 4 op 3/4 kracht.
De kleuren mengen met elkaar wat mooie overgangen geeft.
Er blijft wel veel kleurstof en water in de ovenschaal staan.

Later heb ik het verven op een andere manier gedaan.

Ik heb de wol in drie verschillende glazen potjes gedaan,
Per potje wat kleurmengsel gedaan.
De potjes een uur in de oven.
Resultaat was een heldere kleur.


Ik had ook al bedacht wat ik met het resultaat van het experiment zou doen.
Het waren maar kleine hoeveelheden wol die ik zo geverfd heb.
Een bloemenmuts breien.
Ik heb de wol per kleur gesponnen.


En met het patroon van mijn bloemenmuts met 
wat aanpassingen een mutsje gebreid.
De wol is iets dikker dan het sokkengaren dat 
ik normaal gebruik. 
En breinaalden 3,5 mm.








8 opmerkingen:

  1. wat een leuke muts en wat een heerlijk experiment rood heb ik nog nodig voor kaboutermutsen toch ook maar eens naar de xenos Heb het al met meekrap gedaan maar dat is toch niet echt rood

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige muts, gave kleurtjes, echt leuk! Een vrolijke bloemenmuts! Zijn je kleurtjes nu kleurvast als je ze wast of moet je dat ook nog testen?
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie muts Riet! Leuk dat je dat met Xenos voedselkleurmiddelen hebt geverfd met zo'n goed resultaat.
    Die experimenten van jou leveren steeds wat moois op :-).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig ,echt goed gelukt Riet!
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om op te eten ;)! Het mutsje is heel mooi geworden.
    Met mijn boerenverstand zeg ik dat de levensmiddelenkleurstof oplost in water, en er dan bij het wassen van de mutsen uit gaat spoelen. Maar door jouw procede is het gefixeerd?! Ik zal het ook eens proberen, bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel, heel mooi! Ik krijg enorm veel zin om zelf ook te experimenteren met het verven van wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super leuk zo'n muts met een mooi patroon, mooie kleuren - en zo helemaal zelf gedaan

    BeantwoordenVerwijderen