dinsdag 10 oktober 2017

Col met bloemen



Naast de bloemenmuts en wantjes nu ook een col.



Mijn uitdaging voor dit jaar was onder andere een nieuwe techniek te leren: dubbelbreien.

Dubbelbreien houdt in dat je zowel de binnen- als de buitenkant tegelijk breit.
De ene kant is blauw met witte bloemen en de andere kant wit met blauwe bloemen.
Voor een col heel leuk. Als je de col omslaat zie je tenminste ook een mooie kant ipv de
achterkant van het werk.

Hier zie je hoe het breiwerk er op de naald uitziet.
Je breit afwisselend een steek van de voorkant recht, 
gevolgd door een steek van de achterkant averecht.
Brei je aan de voorkant in blauw dan is de steek voor de achterkant wit.
Er staat dus ook het dubbele aantal steken op de naald.



 



Afmeting: breed 26 cm, hoog 20 cm.

Rondgebreid op naald 3 mm.

Er zijn verschillende manieren om te beginnen en eindigen, ik heb het op deze manier gedaan:

Begin:
Ik heb 120 steken opgezet in blauw en 1 toer recht gebreid.
De volgende toer de steken meerderen: 1 recht blauw en in dezelfde steek 1 averecht wit.
Verder in patroon breien.
Eind:
De rechte en averechte steek samenbreien in de achterste lussen in blauw.
Losjes afkanten in blauw.

6 opmerkingen:

  1. Wat mooi! Ik vind het een pittige techniek, dat rondbreien. Ik heb het wel eens geprobeerd met een proeflapje. Je hebt nu een prachtige set, dat blauw vind ik ook zò mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dat mooi geworden! Ook ik heb ooit een proeflapje gebreid en vond dat nog een fikse klus. Des te meer bewondering heb ik voor jouw werk *Ü*
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me toch moeilijk zeg. Maar jij hebt straks een mooi setje hoor, prachtig gemaakt.................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een kunstwerk lijkt me.
    Mooi hoor.
    Breien met een rondbreinnaald lukt me nog niet zo.
    Veel gebreid maar een stevige rechte naald.
    Veel plezier met de warme col deze winter.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen