donderdag 28 mei 2015

Wol verven met fluitekruid

Aangestoken door de spinvriendinnen
die vorige week zo mooi geverfd hadden met fluitekruid
ben ik ook begonnen.
Het staat nu overal volop in bloei.
Ook voor het huis staat wat.
Daar heb ik het maar laten staan.


Even verderop is een paadje met heel veel fluitekruid.
Daar kan ik hier en daar wel wat uit plukken.
Voor de hoeveelheid wol heb je minimaal 400% fluitekruid nodig.
Ik heb 230 gram, dus een flinke bos fluitekruid van een kilo moet genoeg zijn.




Dit mooie boek heb ik al zo'n 30 jaar en
elke keer gebruik ik het om te kijken hoeveel 
van welke beitsmiddelen ik nodig heb om
een bepaalde kleur te krijgen.

Goede beschrijvingen en 
mooie afbeeldingen.


De weckketel kan buiten staan.
De drie strengen zijn gewogen en afgebonden.
Het kan in het voorbeitsbad met aluin.

Ondertussen het fluitekruid wat in kleinere stukken knippen.


Na het afkoelen in het voorbeitsbad
kan de wol in de ketel met fluitekruid.

Na het verven doe ik elke streng wol in een ander nabeitsbad.
Er ontstaan dan drie verschillende tinten variërend van geel naar groen.
En na een hele dag werk (en wachten) hangen dan eindelijk de strengen wol te drogen.


7 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kleuren zijn dat geworden en dan gewoon met fluitenkruid hoe bijzonder is dat.
    Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
    Hartelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn je in het echt ontmoet te hebben. Het was kort maar de volgende keer beter. De vachten liggen in de auto te wachten en ondertussen genieten we van de natuur. Het fluitekruid staat geweldig mooi dit jaar, zoals nog vele planten die ik vandaag gespot heb. Veel plezier met verven....ik doe het dol graag.
    groetjes
    mija

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige herfstkleuren zijn het geworden, die allemaal perfect in tint bij elkaar passen. Ook dit deed ik nog nooit, zelf wol verven, maar het ziet er plezant uit.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoeveel aluin doe je erin als je 200 gram wol doet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige kleuren, welk nabeitsbad heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ijzerazijn= azijn met wat roestige spijkers of
      Koperazijn= azijn met stukjes koper uit elektriciteitsdraad

      Verwijderen