dinsdag 27 januari 2015

Muts met sterren breien


Tijdens het kijken naar het televisieprogramma Expeditie Poolcirkel
kwam ik leuke mutsen tegen bij de kandidaten.
Onder andere deze muts, gedragen door Laura Dekker, het zeilmeisje
en Miek van Geenhuizen, voormalig hockeyspeelster.


Die muts wilde ik gaan maken.
Foto's gemaakt tijdens de uitzending en 
na het kopen van het benodigde garen begonnen.
Het gekochte blauwe garen was niet de gewenste kleur, 
dus ook maar weer geverfd in de juiste kleur.

De muts heeft een dubbele boord. 
Lekker warm om de oren!
Het boord wordt tweemaal zo lang gebreid en op het midden omgevouwen.
In dit geval heb ik 20 naalden boordsteek gebreid,
dan een naald averecht, en weer 20 naalden boordsteek.
Nu kan je later het boord op de averechte naald naar binnen vouwen en 
aan de opzetrand vast naaien.
Je kan het ook tijdens het breien het boord al omvouwen en
de steken samenbreien met de steken van de opzetrand.

Dan het tekenen van de ster, de steken tellen en
uitpuzzelen hoeveel steken de muts in totaal moet hebben.



Ik wilde niet zo'n grote toeter op mijn hoofd.
Na een beetje rekenen en tellen voor de minderingen
heb ik een mooie bovenkant op mijn muts gekregen. 

De muts is niet helemaal nagebreid.
Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven.
Ook heb ik veel dunner garen gebruikt.




Patroon:
Nodig: sokkengaren grijs 50 gram, blauw 50 gram, restje zwart of donkerblauw.
Ik heb Scheepjeswol Invicta Extra gebruikt. 
Ook te gebruiken is Drops Fabel of Regia 4-fadig.
Gebreid op rondbreinaald 2,5 mm.

150 steken opzetten en 20 naalden in boordpatroon 1r/1av.
1 naald recht voor de vouwlijn.
20 naalden boordpatroon
Omvouwen en samenbreien met de opzetrand of later vastnaaien.
Meerderen van 150 naar 180 steken:
4 steken recht, in de volgende steek 1 steek meerderen door zowel de voorste als achterste lus te breien.
Patroon van 38 naalden breien.

Nu de minderingen.
  • (4 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 4 naalden recht breien
  • (3 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 4 naalden recht breien
  • (2 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 4 naalden recht breien
  • (4 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 3 naalden recht breien
  • (3 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 2 naalden recht breien
  • (2 recht, 2 samenbreien) herhaal tot einde, 2 naalden recht breien
  • (1 recht, 2 samenbreien( herhaal tot einde, 2 naalden recht breien
  • 2 samenbreien, herhaal tot einde
  • 2 samenbreien, herhalen, eindig met 1 recht.
  • breek de draad en haal deze door de overige steken. Goed vastnaaien.


8 opmerkingen:

  1. Ik zat er ook gisteren naar te kijken en dacht ook wat een gave mutsen hebben die gasten op. Wat leuk dat jij er meteen 1 voor jezelf hebt ontworpen en dat deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige muts en dank je voor het patroontje.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi patroon heb je gemaakt! Ik ben nog niet verder gekomen dan kruisjes zetten in een tabel. Mmmm, heb jij de achtergrond van de cellen gekleurd? Mooi hoor, en veel werk. Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Riet wat verwen je ons weer!!! Dank je wel. Zomaar een kant en klaar patroon van zo'n mooie muts...hij is echt heel heel mooi geworden. Ik heb het je al eens eerder gezegd geloof ik...nog maar een keer ;)..jij hebt echt GOUDEN handjes!! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie muts, mooie kleuren en mooi patroon! Dankjewel dat je het met ons deelt! En die dubbele boord eraan is echt wel lekker warm, die is aan de vissersmutsen ook.
    Grtjes, rita;

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Riet wat MOOI en wat goed van je!!
    Lieve groet van Alet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben ik blij met je patroon van deze geweldig mooie muts. Dank je voor al je moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fantastyczna czapka! Muszę taką wydziergać:)

    BeantwoordenVerwijderen