zondag 28 juni 2015

De Zeeuwse meebreideken (2)


Ik had elke keer na het breien van een blok een restant wol over,
te weinig voor nog een blok. 
En om dat restant te combineren met een nieuw geverfd en 
gesponnen garen voor een volgend blok, 
was ook niet wenselijk in verband met misschien 
kleurverschil in één blok.
Daarom heb ik de werkwijze veranderd.
Nu eerst spinnen en breien met ongeverfd garen.
Dan de blokken, meestal deed ik twee tegelijk, verven.

Soms is er een klein kleurverschil tussen de blokken.
Er kan natuurlijk altijd wat meer of minder verfpoeder zijn gebruikt,
of de verf wordt anders opgenomen omdat de wol nog wat vetter was
of gewoon van een ander schaap.
Maar dat maakt voor de totale deken niet uit.



Het kleurenpatroon.
Per baan verticaal verspringend per 2 blokken.


Het aan elkaar naaien.
Voor de boven- en onderkanten heb ik een poot van de V-tjes opgenomen
van opzet- en afkantrand.
Voor de zijkanten heb ik de eerste steek van de ribbels verbonden.



De vorm van de blokken is wat vertekend omdat het zo ophangt,
het zijn echt vierkanten van 40 x 40 cm.

Totaal 1530 gram wol gebruikt.
Gebreid op naald 4,5 mm.
Afmetingen 2 x 2 meter.

4 opmerkingen:

  1. Geweldig en wat mooi!! Slim om de blokken eerst te breien en dan te verven :)
    Hopelijk vond je deze deken, ondanks dat het brei-technisch voor jou niet zo heel veel uitdaging bood, toch heel erg leuk om te doen! En pronkt hij nu op je bank/bed? Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige grote deken heb je gemaakt!! En dat je het zonde vindt om garen over te houden, snap ik helemaal. Dus een heel goed idee om het verven en breien in omgekeerde volgorde te doen. Leuk verslag!!
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig ! Het is een heel mooi project. Voor velen is het breien al een hele klus; voor jou was het spinnen en verven DE uitdaging. Heel goed gelukt!!
    Het in elkaar zetten is ook veel werk- daar ben ik vanmorgen aan begonnen.. Mijn Haagse zus heeft de vierkanten gebreid in 5 slierten, dat lukte prima, maar verder zag ze het niet zo zitten... ik doe het met de matrassteek. wordt erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi geworden, prachtige kleuren en je hebt het geweldig opgelost door eerst te breien en dan pas te verven. Ik vind het echt een prachtige deken, de mijne is nog niet meteen klaar, ben pas aan het elfde blok bezig, nog even geduld dus.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen