donderdag 16 oktober 2014

Shawl Persnäs

En dan is ineens deze prachtige warme shawl klaar!!

Öland, een eilandje voor de Zweedse kust.
Het boek Öland breien is een verzameling van
 foto's, breipatronen en het verhaal van de wol.

2011 heb ik het eiland bezocht en 
heb er o.a. deze herinnering aan.
Nu zijn de molens verwerkt als breimotief in een shawl.

Al eerder is aan mij gevraagd om er een shawl uit te breien.
Maar er zat voor mij een moeilijkheid aan: een doorknipbies.
En dat had ik nog nooit gedaan.
Totdat er in juli demonstratie kwam bij
Ik mocht zelfs een stukje knippen.
Na nog wat lezen en vooral kijken op internet
bij o.a.  Wieke van Keulen en Eunny Jang
begon ik aan een shawl.
De shawl heeft randen met motieven
van molens en het bloemetje zonnewende,
en is genoemd naar het dorpje Persnäs.
De wol is van Evilla, Estlandse wol.
De rode wol heeft een kleurverloop van licht naar donker.

Na een paar centimeter heen en weer breien
worden extra steken opgezet voor de doorknipbies.
Op deze manier kan de shawl verder rondgebreid worden.

De extra steken brei ik in een streeppatroon,
ik hoop dat dat later makkelijker is bij het doorknippen.


Het is een makkelijk te herhalen patroon en
het breien gaat best wel snel.

De doorknipbies.
De breisteken worden verankerd met twee rijen halve vasten
aan beide zijden van de steken die later doorgeknipt moeten worden.


En dan maar knippen. 

Nu kan ik eindelijk zien hoe groot het is geworden. 

Aan de zijkanten steken opnemen en de rand aanbreien. 

Als laatste in een badje met Eucalan en opspannen.

Nu nog wat showen voor wat foto's
en dan naar de nieuwe eigenaresse.


5 opmerkingen:

  1. Hij is geweldig Riet!!! Mag je hem niet zelf houden? Hij staat je prachtig!!
    Een vriendin en ik zijn ook bezig met shawls uit het boek Öland breien. Zij maakt de schaapjes shawl en ik de Öland shawl! Dus deze blogpost van jou komt mooi van pas :-).
    Groetjes, Nelleke
    Ps. zie ik je ook nog op 15 november bij Jeanet?? Zou leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een beauty!! Ik had hem al gezien toen je er aan bezig was, maar vind hem nu nog veeeel mooier!! Heb je geen spijt dat hij naar iemand anders gaat? Complimenten hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh die is echt supermooi Riet!!! Is ook n mooi boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooooh Riet...wat heb jij toch Gouden handen!!! Echt prachtig vind ik 'm geworden!!! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen