dinsdag 25 februari 2014

Mennorode, wat heb ik gedaan

Ik heb voornamelijk uit de tas met
luxe wolletjes die we daar kregen
gesponnen en wat nieuwe technieken geoefend.

Een single ( =ongetwijnd) van
alpaca, polwarth, yak, glitter.
In ongetwijnd garen zit meestal een twist,
de draad is flink opgedraaid.
Dat is in het breiwerk te zien, trekt scheef.
Om de twist vast te zetten: een streng maken,
10 minuten in heet water, dan in koud spoelen en
op een niddy noddy winden.
Tijdens het opwinden de draad stevig vasthouden,
de draad gaat wat vilten.
Van de niddy noddy op de wolparaplu
en nog een keer op de niddy noddy winden.
Uiteindelijk een mooie (dunne) single
die niet meer draait.


Dit is een mix van
baby camel (lekker zacht!!), alpaca,
cashmere, zijde en glitter.
Gewoon gesponnen en getwijnd. 

Voor het volgende project ben ik uitgegaan van
mohair die ik thuis al eens geverfd had.
Hier buiten te drogen (lekker bedje).

Ik heb blauw met rood en paars met oranje
 getwijnd met overtwist.
(deze kleuren zijn niet goed)
De twee getwijnde draden ook weer met
elkaar getwijnd zodat er een soort kabel ontstaat. 


Tenslotten wat Bayardine (van Bart&Francis)
gesponnen en getwijnd met een alpaca draad.

2 opmerkingen:

  1. Dat waren dus heerlijke dagen. Je hebt mooie garens gemaakt; wat ga je er verder mee doen? Ik zag ook van die kleine weef getouwen.. Fijn dat je beschrijft hoe je toch een strakke draad krijgt van ongetwijnd garen en zo'n kabelgaren is ook interessant.
    Geniet van het mooie weer.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen