donderdag 1 december 2011

Blocken, opspannen van breiwerk



Blocken is noodzakelijk voor je breiwerk. Niet het leukste deel van breien maar het hoort er gewoon bij.
Zonder opspannen is je mooie werk, waar toch vaak veel tijd en/of geld in zit niet af. Zeker voor kantwerk een noodzaak.
Door het blocken krijgt het werk zijn uiteindelijke vorm en komt het patroon goed tot zijn recht.

Je kunt je breiwerk opspannen door het vast te spelden op een stevige dikke ondergrond. Ik gebruik hiervoor piepschuim platen van zo'n 4 cm dik. Je hebt flink wat kopspelden nodig omdat je in bijna elke kantsteek een speld zet.
Op zich een goede methode met goede resultaten.

Maar al die spelden vind ik toch ook wel een nadeel. Naast dat het soms moeilijk is om de spelden op een rechte lijn naast elkaar te krijgen en ook op dezelfde afstand, is het ook nog eens tijdrovend. Ik sta vaak ook nog lang in een verkeerde houding over de tafel gebogen om overal goed bij te kunnen.
Ik heb al eens naar een Blocking Kit gekeken. Lange dunne pennen (wires) om door de steken te rijgen en vast te zetten met slechts enkele spelden.

Dat bracht me op een idee. Ik heb op de hobbykamer van mijn man lange metalen draden gezien en die geprobeerd. De draden die ik heb gebruikt waren 1 meter lang en ongeveer 2 mm dik. Wat was dat makkelijk om mee te werken. Het blocken was zo gedaan. Alleen waren deze draden niet van roestvrij metaal. En dat was een groot minpunt omdat er altijd met nat breiwerk gewerkt wordt.

Toevallig was ik enige weken geleden in een hobbyzaak (modelbouwwinkel) en zag ik die metalen draden. Dat zette mij toch weer aan het denken. Toen viel mijn oog op iets wat ernaast stond, zwart gekleurde draden...........
Koolstofdraden. En die roesten niet! Ik had al snel besloten dat dit ideaal zou zijn om mee te blocken. Ik heb nu wat draden van 1 meter lang in verschillende maten gekocht. Kosten per draad 1,40 euro voor de 2 mm en 1,05 euro voor de 1,5 mm.




Het blocken gaat nu snel en eenvoudig. Ik zie er niet meer tegenop om een flinke kantshawl te blocken.

Werkwijze blocken:
Maak een lauwwarm sopje met Eucalan en laat je shawl hierin weken. Minimaal 15 minuten.
Haal je shawl eruit. Spoelen hoeft niet als je Eucalan hebt gebruikt.
Druk voorzichtig het water eruit. Nooit Wringen!
Leg de shawl in een dikke handdoek, rol deze op en druk het water eruit.
De koolstofdraden door de gaatjesranden of buitenste randen van de shawl rijgen.
Op piepschuimplaten of foam puzzelblokken opspannen.
Begin met de buitenste punten vast te zetten met spelden of T-pins in de vorm van de shawl.
Let op driehoekige shawls dat de punt precies in het midden valt.
Probeer de shawl zo groot mogelijk te maken door de draden nog wat aan te trekken.
Er komt nu een flinke spanning op de shawl te staan. Zet extra spelden en T-pins om de koolstofdraden niet door te laten buigen.
Laat de shawl nu zo drogen.

2 opmerkingen:

  1. Briljant!
    Dank je deze tip.
    Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige tip. Gisteren in Bloemendaal (NH) bij een modelbouwwinkel de koolstofdraden gevonden. Ik ga ook op zoek naar T-pins (t-vormige spelden), die lijken me heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen