maandag 23 januari 2012

Van Ouessant schaap naar breiwol

De Ouessant schaapjes van Marianne

Als wassen en kaarden alleen
niet genoeg blijkt

Hier een proefje voor het verwerken van de Ouessant wol

Eén van de bruine vachten die ligt te wachten om te spinnen

De lokjes worden één voor één gewassen
in heet water met afwasmiddel

Er is aardig wat zwart uit gekomen en hier liggen
de lokjes te drogen

Nog steeds een beetje zand in maar toch redelijk ontvet

Het kammen met de hondekam

Lok voor lok gekamd, meer afval dan bruikbare wol

De gekamde wol gelijk gesponnen
niet eerst nog gekaard

Een klein strengetje getwijnde wol

De breiwol voor naald 4 mm

Veel werk voor een beetje wol.
Is de wol wel goed genoeg om er iets leuks van te breien?
En is het dan de moeite waard om de hele vacht lok voor lok te behandelen?

4 opmerkingen:

  1. Wat een werkvoor een klein strengetje.
    Ik heb er de moed niet voor, en doe alles door de kaardenmolen.
    Groetjes
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe komt het dat je het lok voor lok wast dan?
    Ik doe een vacht in een ton en laat het twee uur staan en dan uitspoelen.
    Gaat super.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de wol echt de moeite waard blijkt, maar anders lijkt het me nogal een monnikenwerk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was de Ouessant-wol altijd heel heet (zie instructies website Klei en draad) en kaard het met de kaardemolen. Gaat heel goed. Ik spin er niet mee omdat deze oersoorten weinig elasticiteit hebben en het eindproduct kan gaan hangen. Ben nu wel in dubio omdat ik nog een paar gewassen vachtjes heb liggen en die wol is heel zacht... Je kunt er heel goed mee vilten! Groetjes, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen